Potrawy z kaszą jaglaną – pomysły i inspiracje

Potrawy z kaszą jaglaną – pomysły i inspiracje

Kasza jaglana przez lata uchodziła za produkt mało wysublimowany, kojarzony raczej z prostą dietą, niepasujący do nowoczesnej kuchni. Dziś uważana jest za prawdzie polskie „super food”, czyli jedzenie o dużych walorach smakowych i właściwościach prozdrowotnych.

Czym jest kasza jaglana? Jest ona łuskana z ziaren prosa i to od jego prasłowiańskiej nazwy „jagły” pochodzi opisujący ją przymiotnik. Proso należy do tak zwanych zbóż pradawnych – uprawiane było na polskich ziemiach od niepamiętnych czasów, nie zostało też poddane licznym modyfikacjom w przeciwieństwie do na przykład pszenicy.

Składniki odżywcze w kaszy jaglanej

Proso jest cennym źródłem witamin z grupy B oraz żelaza i miedzi. Na prozdrowotne właściwości kaszy jaglanej wpływa też fakt, iż zawiera ono sporo białka w dobrze przyswajalnej postaci, dzięki czemu tak chętnie wykorzystywana jest we wszystkich dietach wykluczających bądź ograniczających białko pochodzenia zwierzęcego. Kasza jaglana jest też produktem bezglutenowym. Warto przy tym podkreślić, że jako jednak z niewielu kasz działa na nasz organizm zasadotwórczo, to znaczy pomaga uporać się ze zbytnim zakwaszeniem organizmu. To jeszcze nie wszystko: w kaszy jaglanej znajduje się też krzemionka. Jest to składnik mający niebagatelny wpływ na zdrowie i piękny wygląd skóry, włosów i paznokci, włączenie kaszy jaglanej do diety ma więc pozytywny wpływ na urodę. Warto też zaznaczyć, że kasza jaglana jest sycąca, a przy tym krzem, który zawiera poprawia metabolizm. Mimo sporej kaloryczności mogą ją wiec spożywać także osoby na diecie redukcyjnej – oczywiście z umiarem.

Kasza jaglana ma też interesujące walory smakowe. Jest dość neutralna, z lekko wyczuwalnym orzechowym posmakiem, dzięki czemu sprawdza się jako składnik zarówno dań wytrawnych jak i słodkich. Część osób narzeka jednak na gorzki smak kaszy jaglanej. Tymczasem to tylko efekt… niewłaściwego przygotowania. Dobrze przyrządzona kasza jaglana nie jest gorzka.

Jak przyrządzić kaszę jaglaną?

Kluczem do przygotowania dobrej kaszy jaglanej jest jej płukanie. Odmierzoną porcję kaszy umieszczamy na sitku z drobnymi oczkami, a następnie obficie przelewamy zimną woda. Kolejny krok to wypłukanie kaszy wrzątkiem. Dopiero po tej czynności wsypujemy ją do gotującej się wody lub mleka. Dobrym sposobem jest też namoczenie kaszy na kilka godzin – do wody najlepiej dodać sok z cytryny.

Jeśli chcemy ugotować klasyczną kaszę jaglaną na sypko, należy na jedną szklankę kaszy przewidzieć 2,5 szklanki płynu. Najpierw zagotowujemy płyn, a następnie wsypujemy wypłukaną kaszę i przykrywamy. Gotujemy na bardzo małym ogniu pod przykryciem bez mieszania aż kasza wchłonie cały płyn. Zazwyczaj zajmuje to od dwudziestu do trzydziestu minut. Po wyłączeniu ognia należy zostawić kaszę pod przykryciem na jeszcze dziesięć minut.

Kasza jaglana na śniadanie

Owsianka to najpopularniejsza opcja, ale jaglanka może być równie dobrym początkiem dnia. Jak ją przygotować? Jakie dodatki się sprawdzą? Kaszą jaglaną na śniadanie możemy przygotować na wodzie, mleku czy mleku roślinnym, na przykład owsianym, kokosowym, sojowym czy ryżowym. Z każdym z tych dodatków będzie miała nieco inny smak. Brakuje ci czasu na codzienne gotowanie kaszy? Ugotowaną kaszę jaglaną można w szczelnie zamkniętym pojemniku przechowywać w lodówce przez kilka dni. Wówczas możemy ją rano ogrzać odrobiną wrzątku lub podgrzać w kuchence mikrofalowej, a także zjeść na zimno, jako dodatek do jogurtu.

Oto kilka inspirujących pomysłów na poranną jaglankę
  • Kasza jaglana z pomarańczami: do ugotowanej kaszy dodajemy sok z pomarańczy i pokrojoną na cząstki pomarańczę, do smaku możemy dodać rodzynki i migdały.
  • Czekoladowa jaglanka: do gotującej się kaszy jaglanej dodajemy kakao, po ugotowaniu dosładzamy łyżeczką miodu lub syropu klonowego. Podajemy z połową pokrojonego w plastry banana i pestkami słonecznika lub uprażonymi ziarnami sezamu. Idealnie zastępuje słodycze i dodaje energii na cały dzień@
  • Rozgrzewająca jaglanka z jabłkiem jest idealna na jesienne śniadanie. Do gotującej się kaszy dodajemy pół łyżeczki kurkumy i pół łyżeczki imbiru. Na patelni prażymy pokrojone w kostkę jabłko z cynamonem. Kaszę wykładamy na talerz, na wierzchu kładziemy jabłko, możemy dodać pokrojone bakalie: daktyle, figi, rodzynki lub kilka orzechów.
  • Orzechowa jaglanka. Gotujemy kaszę na mleku roślinnym, po ugotowaniu dodajemy łyżkę masła orzechowego (bez soli i cukru) i mieszamy. Wykładamy na talerz, podajemy z połową banana i orzechami.
  • Dyniowa jaglanka to wytrawny wariant, rozgrzewający i idealny na zimne dni, nie tylko na śniadanie. Najlepiej użyć przygotowanego wcześniej puree z dyni, a kaszą ugotować na mleku kokosowym – mleko kokosowe i dynia tworzą perfekcyjne połączeni smaków. Do smaku dodajemy rozgrzewające przyprawy”: imbir, kurkumę, cynamon, możemy też użyć mieszanki garam masala.

Kasza jaglana jako baza do budyniu

Budyń jaglany to świetna alternatywa dla klasycznego budyniu – zdrowsza i bardzo sycąca. To danie, które uwielbiają szczególnie dzieci. Jak zrobić budyń jaglany? Kaszę gotujemy w mleku krowim lub roślinnym, dodając nieco więcej płynu niż zwykle, dzięki czemu kasza będzie bardziej miękka niż sypka. Po lekkim przestudzeniu przekładamy kaszę do blendera i dodajemy jeszcze trochę mleka; miksujemy na idealnie gładką masę. Jako dodatek poprawiający konsystencję i dodający słodyczy świetnie sprawdza się dojrzały banan. Do budyniu jaglanego możemy też dodać gładkie masło orzechowe. Dodatki? Kakao, miód, świeże owoce…

Koktajle z kaszy jaglanej

Kasza jaglana świetnie sprawdza się też jako dodatek do zdrowych i pysznych koktajli. Koktajle są dziś bardzo modne – nie bez powodu – ich zmiksowanie nie zajmuje wiele czasu, a pozwala na urozmaicenie codziennej diety. Koktajl świetnie sprawdzi się jako posiłek po treningu czy jako szybkie śniadanie, jeśli nie lubimy obfitych porannych posiłków, może też wystąpić w roli drugiego śniadania czy przekąski. Oto kilka pomysłów na koktajle z kaszą jaglaną.

Aby uzyskać dobrą konsystencję koktajlu na pół szklanki kaszy jaglanej musimy przewidzieć około szklanki płynu – jeśli koktajl wciąż jest za gęsty, możemy dodać go więcej. Koktajle możemy robić na bazie mleka roślinnego, mleka krowiego, maślanki czy jogurtu.

  • Czekoladowy koktajl jaglany: miksujemy pół szklanki kaszy, szklankę mleka roślinnego, trzy łyżeczki kakao, poł banana, do smaku możemy osłodzić miodem, syropem z daktyli lub agawy, ale warto pamiętać, że podnoszą one kaloryczność koktajlu
  • Koktajl kokosowy z chia. Szklankę mleka kokosowego mieszamy z trzema łyżeczkami nasion chia, zostawiamy pod przykryciem na kilka godzin lub na noc. Mieszamy, miksujemy z kaszą jaglaną, połówką banana, do smaku dodajemy cynamon
  • Orzeźwiający koktajl truskawkowy – kaszę miksujemy ze szklanką maślanki i szklanką pokrojonych na kawałki truskawek, dodajemy kilka listków mięty
  • Koktajl orzechowy: miksujemy kaszę z mlekiem roślinnym, dodajemy trzy łyżeczki masła orzechowego i pół banana. Najlepiej smakuje na zimno

Przepyszny wegański jagielnik z orzechami

Jagielnik to ciasto przypominające sernik, jednak zamiast masy serowej dodajemy do niego zmiksowaną na gładko masę z kaszy jaglanej. Najlepiej ugotować ją w mleku kokosowym z dodatkiem daktyli: będzie pyszna i lekko słodka.

Po wystudzeniu kaszę blendujemy na gładko z mlekiem i dodatkiem pasty tahini z sezamów – masa musi być gęsta, ale lejąca się. Spód robimy z pokruszonych orzechów – miksujemy je z odrobiną masła orzechowego, możemy dodać sezam i migdały. Powinna powstać słodka, orzechowa, lepka masa, którą wykładamy na spód blachy lub tortownicy i rozsmarowujemy, by powierzchnia była równa. Wstawiamy do lodówki na pół godziny, by spód zastygł. Następnie wylewamy przestudzoną masę jaglaną i ponownie wstawiamy do chłodzenia. Po godzinie możemy na wierzchu ułożyć mus owocowy lub pokrojone owoce, po czym odstawiamy do lodówki na kolejne godziny, najlepiej zostawić ciasto na dodatkowo podawać z kokosową śmietanką.

Kokosowe kulki mocy z kaszy jaglanej

To potrawa, którą kochają dzieci. Jest prosta do wykonania, a efekt przypomina popularne kokosowe słodycze. Kaszę jaglaną gotujemy na gęsto w mleku kokosowym z dodatkiem syropu daktylowego. Gdy nieco przestygnie, bierzemy migdały i wokół każdego formujemy kulkę masy jaglanej, po czym obtaczamy w wiórkach kokosowych. Wkładamy do lodówki do zastygnięcia na kilka godzin. Taką przekąskę można na przykład zapakować dziecku jako dodatek do drugiego śniadania do szkoły.

Placki z kaszy jaglanej

Kasza jaglana świetnie sprawdza się też jako baza do wykonania placków. Jak je zrobić? Wytrawne placki z kaszy jaglanej zrobimy dodając do niej jajko, startą marchewkę, doprawiając solą, pieprzem i kurkumą – z masy formujemy placuszki i smażymy na patelni z niewielką ilością tłuszczu. Słodkie placuszki z kaszy jaglanej zrobimy, dodając do niej banana lub jabłko.

Anna Pawłowska

Z wykształcenia - kulturoznawczyni, z zawodu – kobieta pisząca. Prywatnie - wielbicielka nowych miejsc, nowych smaków i nowych wyzwań. Miłośniczka literatury non-fiction, rosyjskich kryminałów i militariów.

Podobne artykuły

Kolory we wnętrzach 2020 – co jest teraz modne?

Kolory we wnętrzach 2020 – co jest teraz modne?

Jak kolory we wnętrzach wpływają na nastrój?

Jak kolory we wnętrzach wpływają na nastrój?

Warzywa bogate w żelazo. Które produkty warto jeść przy niedoborach żelaza?

Warzywa bogate w żelazo. Które produkty warto jeść przy niedoborach żelaza?

Cukrzyca: 5 soków regulujący cukier we krwi

Cukrzyca: 5 soków regulujący cukier we krwi

No Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *