Cukrzyca: 5 soków regulujący cukier we krwi

Cukrzyca: 5 soków regulujący cukier we krwi

Cukrzycę zaliczamy do tzw. chorób cywilizacyjnych. Oznacza to, że w dużym stopniu stanowi ona efekt współczesnego stylu życia. Niestety, w związku z tym liczba chorych na cukrzycę znacząco wzrosła w ostatnim czasie. Mamy też dobrą wiadomość: są proste sposoby, by poprawić swoje wyniki i skutecznie walczyć z cukrzycą.

Pod nazwą cukrzyca występują tak naprawdę dwa schorzenia. Cukrzyca typu I to około dziesięć procent przypadków, jest to choroba związana z uszkodzeniem trzustki, co wiąże się z nieprawidłowym wydzielaniem insuliny prowadzącym do hiperglikemii. W tym typie cukrzycy konieczne jest podawanie insuliny.

Cukrzyca typu II znacznie bardziej rozpowszechniona wiąże się z tzw. insulinoodpornością – występuje ona najczęściej u osób otyłych, prowadzących niezdrowy tryb życia i mało aktywnych fizycznie. W przeciwieństwie do cukrzycy typu I bardzo dobre efekty możemy osiągnąć diametralnie zmieniając styl życia i – przede wszystkim – dietę.

Dieta dla cukrzyka

Osoby chorujące na cukrzycę powinny bezwzględnie wyeliminować ze swojego jadłospisu słodycze, należy też unikać węglowodanów takich jak białe pieczywo, ryż, makaron czy ziemniaki. Ostrożnie należy też dozować sobie owoce. Rzecz jasna nie można wyeliminować ich z diety, bo są cennym źródłem witamin, jednak należy ograniczyć ich ilość a także unikać owoców mających wyjątkowo dużo cukru, na przykład bananów.

A co z sokami? Klasyczne soki owocowe, na przykład sok pomarańczowy są niewskazane, bo powodują szybki wzrost poziomu cukru we krwi. Są jednak soki, które – wręcz przeciwnie – pomagają uregulować poziom cukru we krwi, są więc jak najbardziej zalecane. Poniżej znajdziecie przepisy na pięć wyjątkowych soków i koktajli, które pomogą ustabilizować cukier we krwi. Uwaga: warto je pić nie tylko przy stwierdzonej cukrzycy – to prawdziwe bomby witaminowe, które mają znakomity wpływ na organizm każdego z nas.

Czego potrzebujemy do przygotowania zdrowych koktajli

Bardzo ważny jest sprzęt, jakiego użyjemy do przygotowania soków. Klasyczna sokowirówka nie jest najlepszym wyborem – podczas procesu odwirowywania wiórków tracimy sporo cennych składników. Dlatego warto zaopatrzyć się w wyciskarkę wolnoobrotowa. Nie tylko pozwala ona na wyciśnięcie soku z bardzo dużej liczby warzyw i owoców, zarówno miękkich jak i twardych, ale też pozostawia w soku maksymalną ilość składników odżywczych.

Przyda się też blender, jeśli chcemy nie tylko wyciskać soki, ale też miksować zdrowe koktajle. Najlepiej sprawdzi się blender kielichowy, w sklepach znajdziemy też blendery dedykowane do robienia koktajli.

Soki i koktajle regulujące poziom cukru we krwi

Szpinak i seler naciowy

  • zielony koktajl z tych warzyw zawiera bardzo dużo potasu, błonnika oraz beta-karotenu, jest też źródłem witaminy C, dzięki czemu pozytywnie wpływa na odporność. Jak go wykonać? Liście szpinaku i dwie łodygi selera naciowego miksujemy z sokiem z zielonego jabłka oraz jednym ogórkiem. Dodajemy 100 ml wody – ilość wody możemy zwiększyć, jeśli koktajl jest za gęsty. Do smaku możemy dodać odrobinę cytryny.

Pomidor z jabłkiem i rzeżuchą

  • najczęściej pojemy po prostu sok pomidorowy, jednak lepiej użyć całych pomidorów, które zblendujemy na jednolita masę razem z miąższem. Do dwóch pomidorów dodajemy sok wyciśnięty z dwóch zielonych jabłek, pół szklanki posiekanej natki pietruszki i pięć łyżek rzeżuchy – całość blendujemy z odrobiną wody.

Burak i gruszka

  • to nie tylko lubiany duet kulinarny, ale też świetna podstawa do koktajlu regulującego poziom cukru we krwi. Sok wyciśnięty z trzech buraków i jednego jabłka miksujemy z pokrojoną w kostkę gruszką, dodajemy starty korzeń imbiru (opcjonalnie – suszony imbir), do smaku możemy dodać sok z cytryny.

Pietruszka i kiwi

  • to baza do wykonania koktajlu, który świetnie orzeźwia w upalne dni. Posiekaną natkę pietruszki blendujemy z jednym małym kiwi, dodajemy kilka łyżek kiełków kopru oraz kiełków brokułu. Dolewamy wodę do uzyskania pożądanej konsystencji

Koktajle owocowe

  • raczej nie są wskazane przy cukrzycy, ale dla tego napoju możemy zrobić wyjątek. Jego bazą jest niesłodzone mleko roślinne, do którego dodajemy truskawki oraz plastry ananasa, miksujemy do uzyskania gładkiej konsystencji. Do smaku możemy dodać imbir i cynamon.

Anna Pawłowska

Z wykształcenia - kulturoznawczyni, z zawodu – kobieta pisząca. Prywatnie - wielbicielka nowych miejsc, nowych smaków i nowych wyzwań. Miłośniczka literatury non-fiction, rosyjskich kryminałów i militariów.

Podobne artykuły

Kolory we wnętrzach 2020 – co jest teraz modne?

Kolory we wnętrzach 2020 – co jest teraz modne?

Jak kolory we wnętrzach wpływają na nastrój?

Jak kolory we wnętrzach wpływają na nastrój?

Warzywa bogate w żelazo. Które produkty warto jeść przy niedoborach żelaza?

Warzywa bogate w żelazo. Które produkty warto jeść przy niedoborach żelaza?

Potrawy z kaszą jaglaną – pomysły i inspiracje

Potrawy z kaszą jaglaną – pomysły i inspiracje

No Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *